Päivä 4, 30.7.2001 sunnuntai

Aamupala alkoi mustikkasopalla, jonka yhteen ääneen totesimme erinomaiseksi reissuaamuruuaksi. Aurinko tervehti meitä läpimästi heti aamulla. Ompa mukava lähteä tästä vaeltamaan tälläisellä ilmalla. Leirin purku ja tavaroiden pakkaus kesti yllättävän kauan.

Viimein päästiin testaamaan suunnistustaitoja. Tosin puuttomalla vyöhykkeellä on helppo suunnistaa vesistöjen mukaan. Maasto oli helppokulkuista, poislukien muutama kosteikko.

Upealla taukopaikalla otimme kontaktia ulkomailmaan kuuntelemalla formuloiden lähdön suorana GSM-tekniikalla. Kuuluikohan tämä juttu sittenkään tähän ympäristöön ? Paljon oli vielä matkaa edessä, joten rinkat selkään ja menoksi. Loppumatka oli uuvuttava ja aikakin eteni liian nopeati, jotta olisi voitu pitää kovin taukoja. Teppoporolla oli muutama ylimääräinen kilo repussa, mutta silti hän oli pitelemätön. Minä meinasin hyytyä loppumetreille ja mietinkin tarkkaa, onko kaikki repussani sittenkään aivan tarpeellista.

Perille kuitenkin päästiin 179 järvelle. Meidä piti mennä Pikku Rovajärvelle, jostain kumman syystä suunnistimme sitä aiemmalle. Syytä tähän haksahdukseen emme tiedä vieläkään. Ruoka oli päälimmäisenä mielessä ja niimpä purimme reppumme ja aloimme aterioimaan.

Sapuska ja muutama olut kyytipoikana tekivät väsyneelle vaeltajatte tehtävänsä (kokonaista 7 km vaellusta yhden päivän aikana). Hyvä oli ihmisen torkahtaa nuotion ääreen. Keretäänkös sitä tänään ollenkaan kalaan, mietin kun leirin pystyttämiseen ym. meni tosi paljon aikaa. Kun kaikki oli valmista kastukseen, eikös alkanut satamaan. Kalahan se sateesta tykkää ja niimpä vedimme GoreTexit ylle ja lähdimme kalastamaan väärää järveä.

Armotonta kasatusta yöhön asti sateen vahvistuessa. Onneksi Matit oli mallillaan, niin ei epäusko päässyt hiipimään mieliin. Teppo sai illan ainoan kalan. Komean raudun. Se oli niin suuri, että Teppo vallan pyllähti sitä ilmaan nostessaan. Teltalle siirryttäessä, oli minulla mailman suurin nälkä. Oli tehtä keitto keskellä yötä vesisateessa (söin suraavan päivän keittoni ennakkoon).