Reissuun lähdettiin jälleen aamuyöstä noin klo 5 ja taivalsimme Ouluun aamukahville. Kalaporukkamme oli viiteen vuoteen ilman perustajajäsentä Teppoa, mutta hänet korvasi isämme Kalevi.

Ruokatauko pidettiin Napapiirillä nauttien poronkäristystä. Olimme jo hyvissä ajoin Kilpisjärvellä ja päätimme käväistä Norjan puolella ihailemassa maisemia. Majoituimme Kilpisjärven lomakylän mökkiin orientoitumaan tuleviin haasteisiin.

25.7.2005

Meidän piti olla ensimmäisiä aamulla, jotka saavat kuljetuksen kohti kalavesiä helikopterilla, mutta sään ollessa erittäin utuinen saimme viettää upean rauhallisen päivän grillikatoksessa. Illalla pääsimme helikopterilla lähes perille, mutta tiivis uturintama pakotti kääntymään takaisin Kilpisjärvelle (fiilikset ei olleet aivan katossa).

26.7.2005

Aamulla onneksi sää oli jo selkeämpi ja pääsimmekin Jounin mökille (ei enää ”ikinä telttaan”). Kopteri jätti meidät kivenheiton päähän mökistä, joten ”vaellus” oli tällä kertaa tosi sopiva.

Varusteet sisälle ja vene vesille. Pian oli päästävä eväkkäitä yrittämään. Päivän anti jäi muutamaksi tärpiksi, vaikka vanhoja ottipaikkoja kalastelimmekin.

27.7.2005

Toisena kalastuspäivänä maltoimme odotella iltaan asti ennen kuin menimme kalaan Poroenolle ja jo vain oli kala syönnillään. Jari sai 49-50 cm harjuksen ja Sami 50 cm hurjuksen. Jo alkoi taas kalastus tuntumaan hyvältä. Harjusta tuli kuulapäällä hieman pinnan alta. Sami sai pinturilla (Klinkhämmer) edellä mainitun harjuksen.

28.7.2005

Päivän aikana alkoi kerääntyä tummia pilviä taivaalle ja illalla kun jälleen suuntasimme Poroenolle, enteili sää ”kunnon” kalakeliä. Kalastajia oli jälleen uskomaton määrä joen varsilla ja kun emme jaksanet patikoida alaspäin, jäimme kalastelemaan Poroenon yläosia. Takaisin päin tultaessa Sami tartutti komean taimenen ja kannustusjoukot taisivat jännittää kalastajaa enemmän kuin väsyttely oli kiivaammillaan. Taimenet ovat olleet tosi tiukoilla ja tekisi hyvää jos saisimme varttuneen taimenen ylös. Hyvin kävi, sillä yli 50 cm taimen viimein antautui haavittavaksi.

Olipa mukavaa kun yöllä oli mahdollisuus teltan sijasta palata mökkiin saunomaan.

29.7.2005

Viimeisenä kalastuspäivänä lähdimme päiväseltään vielä yrittämään.

Harjus söi hieman syvemmältä ja totaalisesti eri paikoista, sillä veden pinta oli noussut ainakin 30 cm. Otimme kaksi vaurasta harjusta savukalaksi ja loput laitoimme kasvamaan.

30.7.2005

Pakkailimme tavaroitamme rauhassa. Kopteri saapui hakemaan ajallaan ja kotimatka saattoi alkaa.

Aiemmilla reissuilla kalastelimme huomattavasti enemmän. Nyt oleskelimme, lueskelimme, teimme ruokaa ja saunoimme. Kalaa tuli sopivasti eli kappalemäärän jäädessä pieneksi, koko oli vaurasta. Pitäisikö ensi vuonna mennä Ruotsin puolelle?